Wybrane błędy w drukowaniu konwencjonalnym
Drukowanie konwencjonalne, a więc takie, w którym wykorzystuje się formę drukową, można podzielić na cztery zasadnicze rodzaje:
– drukowanie wypukłe, charakteryzujące się formą drukową, w której elementy drukujące znajdują się powyżej elementów niedrukujących. Do odmian tego rodzaju drukowania zalicza się: typografię, typooffset, fleksografię,
– drukowanie płaskie, cechujące się formą drukową, w której elementy drukujące leżą w jednej płaszczyźnie z elementami niedrukującymi. Farba drukowa przyjmowana jest przez elementy drukujące o właściwościach oleofilowych (hydrofobowych). Do drukowania płaskiego zalicza się: offset, światłodruk oraz litografię,
– drukowanie wklęsłe, charakteryzuje się formą drukową, w której elementy drukujące, zwane kałamarzykami znajdują się poniżej elementów niedrukujących. Do odmian drukowania wklęsłego można zaliczyć: rotograwiurę, tampondruk i staloryt.
– drukowanie sitowe cechuje forma drukowa, w której elementy drukujące mają kształt oczek i przez nie przeciskana jest farba drukowa na podłoże.
Wybrane błędy/utrudnienia w drukowaniu wypukłym:
– murzenie charakteryzuje się sukcesywnym zwiększeniem obrazu drukowanych elementów w jednym kierunku,
– dublowanie cechuje się przesuniętym obrazem elementu w stosunku do właściwego, który posiada mniejszą intensywność krycia,
– pylenie farby polega na zbyt długim wydłużeniu się nitek powstałych z farby, co w konsekwencji powoduje złe ich padanie na podłoże,
– mazanie się farby charakteryzuje się tym, iż na powierzchni druku tworzy się warstwa farby, która bardzo wolno się utrwala,
– cętkowanie powoduje powstanie na powierzchni druku nierównomiernie rozłożonych cętek,
– kredowanie jest problemem, który skutkuje możliwością zdmuchnięcia/starcia warstwy farby z powierzchni druku,
– przebijanie farby – występuje, gdy warstwa farby dobrze się nie utrwaliła i przenika ona przed podłoże drukowe na drugą jego stronę,
– piórkowanie charakteryzuje się tym, że obrysy konturów rysunku nie tworzą wyraźnej linii, lecz poszarpane plamy.
Wybrane błędy/utrudnienia w drukowaniu płaskim:
– barwienie, inaczej brudzenie jest nalotem, który osiada na elementach formy drukowej, a stamtąd pod wpływem docisku zostaje przekazany na podłoże,
– emulgowanie farby jest efektem gwałtownej zmiany lepkości farby, co skutkuje występowaniem kropel farby w płynie zwilżającym,
– pogrubianie rysunku polega na zbytnim poszerzeniu konturów przez farbę na podłożu drukowym, nazywane jest również zatłuszczeniem formy.
Wybrane błędy/utrudnienia w drukowaniu wklęsłym:
– zadymienie jest nalotem, który powstaje na powierzchni druku wskutek niewłaściwej pracy rakla lub zastosowania farby o zbyt długim czasie utrwalania,
– siatkowanie jest błędem, przy którym na powierzchni druku tworzy się nieestetyczny wzór przypominający siatkę,
– efekt pajęczyny z kolei jest taką nieprawidłowością, która powstaje, gdy farba jest zbyt lepka i zarówno na elementach maszyny, czy raklu pojawia się duża ilość nitek farby,
– miotełkowanie, inaczej zwane „kocimi wąsami” powstaje w wyniku nadmiernego elektryzowania się podczas procesu drukowania,
– wulkan jest problemem, który wynika z nieprawidłowego składu farby drukowej, skutkującym powstawaniem nieestetycznych plam na wydruku przypominających wulkany,
– komety i strzałki są problemem wynikającym z wady cylindra, jak również nieprawidłowej pracy rakla, a także niepożądanych wtrąceń zawartych w farbie i powodują one na wydruku efekt przypominający odpowiednio komety oraz strzałki.
Wybrane błędy/utrudnienia w drukowaniu sitowym:
– mora jest wynikiem nieprawidłowego nałożenia kątów rastra z poszczególnych separacji barwnych po procesie rastrowania, tj. rozbicia obrazu wielotonalnego na obraz rastrowy,
– druk prążkowy daje na wydruku niepożądane efekty w postaci smug i rys – błąd ten wynika przede wszystkim z niewłaściwej konfiguracji noża zgarniającego – rakla.